Niacin telu daje energiju

Zašto je Niacin tako važan?

Izvor nijacina u mesu i voću

Nijacin spada u grupu B vitamina. Telu je nijacin potreban za metabolizam mozga - reguliše šećer u krvi - i pored toga za ćelijsko disanje, mišiće i vezivno tkivo. Mnogim enzimima koji učestvuju u prometu energije je potreban nijacin. Ali nijacin može i više od toga: pozitivno utiče na raspoloženje, spavanje i rad srca. Uz to nijacin pomaže da se otrovi i štetne materije izbacuju iz organizma.
Tokom trudnoće i dojenja telu treba više nijacina nego u normalnim uslovima, potrebe se kreću između 15 i 17 mg dnevno.

Dobri izvori niacina

Posebno su dobri riba i meso, ali i jaja, integralni proizvodi,  mahunarke, povrće i voće doprinose snabdevanju nijacinom. Međutim telo slabije koristi nijacin iz biljaka nego iz životinjskih proizvoda. Dobra vest je da je nijacin relativno stabilan na toploti, svetlu i vazduhu, kuvanjem se gubi tek oko 20 procenata. Pošto je nijacin sastavljen od jedne aminokiseline (triptofan) upotreba proizvoda bogatih belančevinama pruža sigurnost.

Šta se dešava u slučaju nedostatka?

Najpoznatije oboljenje koje nastaje usled manjka je pelagra, što znači "gruba koža". Pelagra se javljala još u 18. veku u područjima u kojima su za ishranu uglavnom korišćeni kukuruz i sirak, namirnice koje sadrže male količine nijacina. To oboljenje se javlja i danas u zemljama trećeg sveta. Ali u našem regionu se pelagra ne javlja.

Manjak može da dovede do poremećaja sna i do problema sa varenjem. Prvi znak može da bude gubitak apetita povezan sa suvim ustima i gubitkom težine. Može da se javi vrtoglavica, glavobolja i blaga zbunjenost.