Folna kiselina je „majčinski vitamin"

Zašto je folna kiselina tako važna?

Obično se u povrću nalazi puno folne kiseline

Folna kiselina je "majčinski vitamin". Ovo se manifestuje u znatno povećanoj potrebi za folnom kiselinom kod trudnica. Ako je potreba za folnom kiselinom pre trudnoće 400 µg, u trudnoći se povećava na 600 µg. To znači da se potrebe povećavaju za 50%!
Načelno je unos folne kiseline kroz hranu previše mali. Folna kiselina spada u grupu B vitamina. Ona je veoma svestrana: pomaže u ćelijskoj deobi i učestvuje u stvaranju novih ćelija. Pored toga potpomaže stvaranje krvi i razvoj mozga.

Dobri izvori folne kiseline

Puno folne kiseline se nalazi u zelenoj salati, povrću (npr. brokoli), paradajzu, krompiru, jajima, mesu i integralnim žitaricama. Ali folna kiselina je veoma osetljiva, toplota, svetlosti i kiseonik je skoro potpuno uništavaju i čine nedelotvornom. Skoro je nemoguće tokom trudnoće unositi dovoljno folne kiseline kroz hranu. Trudnica bi npr. morala da pojede dnevno oko 20 kg brokolija kako bi zadovoljila povećane potrebe za folnom kiselinom.
Zato su u ovoj osetljivoj fazi života prehrambena sredstva obogaćena folnom kiselinom i specijalni suplementi ishrane, kao npr. HiPP Mama, od velikog značaja za majku i dete. Značajna je i činjenica da telo jako brzo potroši folnu kiselinu, posebno kada se radi o blizancima, ili ako se radi o trudnoćama koje slede u kratkom vremenskom periodu. Savetuje se da i pre trudnoće vodite računa o količini folne kiseline.
Unos dovoljne količine folne kiseline i pre trudnoće je veoma bitan za žene koje žele dete.

Šta se dešava u slučaju manjka folne kiseline

Manjak folne kiseline dovodi do umora i iscrpljenosti. U ekstremnom slučaju može da dovede do poremećaja u razvoju deteta, npr. spinabifide. Ona se javljaja jer se neuralna cev nije zatvorila. Ostale moguće posledice: naprsline usana i nepca. Zato je upravo u embrionalnoj fazi (dakle u prva tri meseca trudnoće) folna kiselina naročito bitna.